Despre libertate-suveranitate.

" Un om nu poate fi constrans, in mod legitim, sa faca un 
anumit lucru sau sa se abtina de a-l face pentru ca ar fi mai bine 
pentru el sa se comporte astfel, pentru ca acest lucru l-ar face sa 
fie mai fericit sau pentru ca, in opinia altora, este intelept sau 
este drept ca el sa se comporte astfel. Toate acestea sunt bune 
temeiuri pentru a discuta cu el, pentru a-l mustra sau a-l implora, 
dar nu si pentru a-l constrange sau a-i face ceva rau daca se 
comporta altfel. Pentru a justifica asemenea lucruri, conduita pe 
care dorim s-o descurajam trebuie sa fie de asa natura incat sa 
dauneze altuia. Singurul aspect al conduitei unui om pentru care el 
poate fi tras la raspundere de catre societate este cel privitor la 
ceilalti. Sub aspectele care il privesc doar pe el insusi, 
independenta lui este, de drept, absoluta. Asupra lui insusi, asupra 
propriului trup si spirit, individul este suveran "
" Chiar daca intreaga omenire, cu o singura exceptie, ar fi 
de aceeasi parere, si doar o singura persoana ar fi de parerea 
contrara, omenirea n-ar mai fi indreptatita sa reduca la tacere acea 
unica persoana decat ar fi indreptatia aceasta din urma sa reduca la 
tacere intreaga omenire. Daca o parere n-ar fi decat un bun 
personal, avand valoare exclusiv pentru cel in cauza, si daca a 
impiedica pe cineva sa-si pastreze opinia ar constitui doar un 
prejudiciu personal, atunci faptul ca prejudiciul a fost adus numai 
catorva sau mai multor persoane ar conta intru catva. Insa raul 
facut prin impiedicarea exprimarii unei opinii este ceva deosebit : 
prin el, intreaga specie umana este pradata, atat posteritatea, cat 
si generatia actuala, iar cei ce nu sunt de acord cu opinia in cauza 
sunt chiar mai mult pradati decat cei ce o sustin. Daca acea opinie 
este corecta, atunci lor li s-a rapit ocazia de a trece de la eroare 
la adevar; daca ea este gresita, ei pierd ceva la fel de profitabil, 
si anume imaginea mai clara si senzatia mai vie a adevarului, 
produsa prin coeziunea acestuia cu eroarea.
... Nu putem fi niciodata siguri ca opinia pe care ne 
straduim sa o inabusim este gresita ; iar daca am fi siguri ca este 
gresita, inabusirea ei ar fi tot un rau. "
Mai intai opinia pe care autoritatea incearca sa o suprime 
ar putea fi adevarata. Cei ce doresc sa o suprime contesta, desigur, 
adevarul ei; dar ei nu sunt infailibili. Ei nu au dreptul de a 
decide chestiunea pentru intreaga omenire, lipsind astfel pe toti 
ceilalti de posibilitatea de a judeca singuri. Cei ce refuza sa 
asculte o opinie deoarece sunt siguri ca ea este gresita presupun ca 
certitudinea lor este unul si acelasi lucru cu certitudinea 
absoluta. Orice inabusire a unei dezbateri ascunde o presupunere de 
infaibilitate.
Din nefericire pentru bunul simt al oamenilor, faptul ca si 
ei sunt supusi greselii este departe de a avea, in judecatile lor 
practice, greutatea ce i se recunoaste in teorie; caci desi fiecare 
stie ca el insusi este supus greselii, prea putini considera necesar 
sa ia anumite precautii impotriva acestui risc de a gresi sau sa 
admita presupunerea ca orice opinie, privitor la care au un 
sentiment de certitudine, poate constitui un exemplu din acea 
categorie de greseli pe care ei insisi au recunoscut ca le pot 
comite. Monarhii absoluti sau alte persoane obisnuite sa li se 
acorde un respect netarmuit au de obicei o asemenea incredere 
completa in opiniile proprii, si aceasta aproape in toate domeniile. 
Oamenii care se afla intr-o situatie mai fericita, avand uneori 
ocazia sa-si vada opiniile combatute, si care nu sunt complet 
neobisnuiti sa fie corectati atunci cand gresesc acorda aceeasi 
incredere netarmuita numai acelora dintre opiniile lor care sunt 
impartasite de catre toti cei carora le poarta in general respect; 
caci, in masura in care omului ii lipseste increderea in capacitatea 
de a judeca de unul singur, el se bizuie de obicei orbeste pe 
infailibilitatea 'lumii' in genere. Si acum, pentru fiecare individ, 
lumea nu inseamna decat acea parte a ei cu care vine el in contact - 
partidul, grupul, biserica sau clasa careia ii apartine, acela 
pentru care 'lumea' inseamna ceva atat de cuprinzator cum ar fi tara 
sau epoca sa poate fi considerat, comparativ vorbind, ca fiind 
aproape un liberal si un om cu vederi largi. Nici ce este 
zdruncinata vreun pic credinta sa in autoritatea colectiva de 
constiinta faptului ca alte epoci, tari, grupuri, biserici, clase si 
partide au gandit, ba chiar gandesc si azi, in modul exact opus.
Responsabilitatea pentur faptul de a se afla in directa 
opozitie cu 'lumile' avand pareri diferite, ale altor oameni, el o 
trece asupra lumii sale; si niciodata nu-l tulbura faptul ca numai 
un simplu accident a hotarat care dintre aceste numeroase lumi sa 
faca obiectul increderii sale si ca aceleasi cauze care au facut ca 
el sa fie un anglican din Londra ar fi putut sa-l faca sa fie un 
budist sau un confucianist din Beijing. Si totusi, este in sine tot 
atat de evident pe cat ar putea-o dovedi argumente nenumarate ca 
epocile nu sunt cu nimic mmai ferite de greseala decat indivizii, in 
fiecare epoca fiind sustinute opinii care, in epocile urmatoare, au 
fost socotite nu doar gresite, ci chiar absurde; si este la fel de 
sigur ca multe opinii astazi unanime vor fi respinse in epocile 
urmatoare, pe cat este ca multe altele, candva unanime, sunt azi 
respinse. "
"Multe dintre argumentele formulate de Mill au devenit locuri comune
in orice istorie intelectuala a liberalismului. Pledoaria sa din 
Despre libertate in favoarea libertatii de exprimare ramane un 
exemplu de claritate conceptuala si forta argumentativa. De 
asemenea, avertismentul lui Mill ca democratia, conceputa ca 
presupunand o forma de suveranitate nelimitata a majoritatii, se 
poate transforma intr-o "tiranie a majoritatilor" (cel putin la fel 
de arbitrara si repugnanta ca si tirania exercitata de un singur 
om), ar trebui sa dea in continuare destule motive de reflectie 
teoreticienilor secolului XXI. " - Emi Socaciu



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s